در این نوشته با برخی از اقسام دیگر قضیه حملی، یعنی «هلیه بسیطه»، «هلیه مرکبه»، «قضیه تحلیلی» و «قضیه ترکیبی» آشنا میشویم.
نوشتهها
تا کنون 18 نوشته منتشر شده استآخرین نوشتههالیست منابعانتخاب موضوع
پشتیبانی
درباره پایگاهدرباره نویسندهارتباط با نویسندهخبرنامهدر این نوشته با برخی از اقسام دیگر قضیه حملی، یعنی «هلیه بسیطه»، «هلیه مرکبه»، «قضیه تحلیلی» و «قضیه ترکیبی» آشنا میشویم.
در این نوشته با دو نوع مهم از انوع حمل، یعنی حمل «اولی ذاتی» و «شایع صناعی» آشنا میشویم.
در این نوشته با تعریف «قضیه» آشنا خواهیم شد و سپس به بیان اجزاء و اقسام «قضایای حملی» {یعنی موجبه، سالبه، شخصیه، طبیعیه، مهمله، محصوره، خارجیه و حقیقیه} خواهیم پرداخت.
در این نوشته با «تعریف حقیقی» و «تعریف اسمی» آشنا خواهیم شد و سپس به بیان اقسام چهارگانه تعریف حقیقی، یعنی «حد تام»، «حد ناقص»، «رسم تام» و «رسم ناقص» میپردازیم.
در این نوشته با اصطلاحات «نوع»، «جنس»، «فصل»، «عرض خاص»، «عرض عام» و دیگر اصطلاحات مرتبط با کلیات خمس آشنا میشویم.
در این نوشته با اصطلاحات «عموم و خصوص من وجه»، «عموم و خصوص مطلق» و دیگر نسبتهای موجود بین مفاهیم کلی آشنا میشویم.
در این نوشته با اصطلاحات «مشترک لفظی»، «مشترک معنوی»، «نقیضان»، «متضایفان» و «ضدان» آشنا میشویم.
آیا تا به حال اصطلاحات «دلالت عقلی»، «دلالت وضعی»، «دلالت مطابقی» و «دلالت التزامی» را شنیدهاید؟ در این نوشته قصد داریم با این اصطلاحات و برخی دیگر از انواع دلالت آشنا شویم.
علم منطق چه کاربردی دارد و چرا لازم است قبل از ورود به مباحث خداشناسی، با بعضی از مسائل آن آشنا شویم؟
عدهای ادعا میکنند قوای معرفتی انسان، توانایی دستیابی به حقیقت را ندارد. در این نوشته قصد داریم دیدگاه این افراد و ادله آنها را مورد بررسی قرار دهیم.
با توجه به خطابردار بودن علم حصولی، چطور میتوانیم به آن اعتماد کنیم؟ در این نوشته قصد داریم پاسخ و راه حلی برای این سوال بیان کنیم.
آیا تا به حال اصطلاحات «کلی»، «جزئی»، «متواطی»، «مشکک»، «مفهوم ماهوی» و «مفهوم فلسفی» را شنیدهاید؟ در این نوشته قصد داریم با این اصطلاحات و برخی دیگر {که از اقسام علم حصولی هستند} آشنا شویم.
آیا تا به حال اصطلاحات «تصوّر»، «تصدیق»، «بدیهی» و «نظری» را شنیدهاید؟ در این نوشته قصد داریم با این اصطلاحات و برخی دیگر {که از اقسام علم حصولی هستند} آشنا شویم.
در این نوشته ابتدا به بیان معنای «علم» و «معرفت» خواهیم پرداخت و سپس با دو قسم مهم آن یعنی علم حضوری و حصولی آشنا خواهیم شد.
دانش معرفت شناسی از چه مسائلی صحبت میکند و چرا لازم است قبل از ورود به مباحث خداشناسی، با بعضی از مسائل آن آشنا شویم؟
چه مقدار خداشناسی برای ما ضرورت دارد؟ آیا همین که اجمالاً بدانیم خدایی و آخرتی هست کفایت می کند {یعنی به همان مقدار که عرف متدینین امروزه به آن بسنده کرده اند}؟ اگر کفایت نمی کند، آیا باید همچون یک متخصص در این زمینه وقت صرف کنیم یا حد مشخصی به نسبت افراد مختلف وجود دارد؟ اگر حد مشخص وجود دارد، چه مقدار است؟
پرداختن به مسائل خداشناسی و یادگیری مباحث آن، نیاز به صرف وقت و انرژی کافی دارد؛ لذا مثل هر کار وقتگیر دیگری باید ابتدا بررسی کنیم که آیا صرف وقت و انرژی در این زمینه برای ما فایده ای دارد {که در این صورت برایش وقت بگذاریم} یا نه {که در این صورت وقت و انرژیمان را صرف کار دیگری که برایمان مفید است کنیم}؟ در این نوشته قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و درباره ضرورت و اهمیت خداشناسی صحبت کنیم.
به امید خدا قصد دارم در این وبسایت یک دوره مباحث خداشناسی را {در حدی که سوادم اجازه میدهد} به صورت استدلالی بیان کنم. برای اینکه با فضای وبسایت، محتوای آن و سیر مباحث آشنایی بیشتری پیدا کنید، چند نکته را در این نوشته خدمتتان عرض میکنم.
© کپی برداری از مطالب با ذکر منبع کاملاً مجاز است.
نوشتهها
تا کنون 18 نوشته منتشر شده استآخرین نوشتههالیست منابعانتخاب موضوع
پشتیبانی
درباره پایگاهدرباره نویسندهارتباط با نویسندهخبرنامه